вівторок, 24 березня 2020 р.

24.03.2020, 25.03.2020
Українська мова 
11 - А
24.03.2020,24.03.2020
Українська мова
11 - Д
Тема: Стилістичне забарвлення лексики.
Книжна й розмовна мова.
1. Записати тему уроку до зошита.

2. Закінчити речення,  термінами (письмово):
1. Розділ науки, який вивчає лексичне значення слова, вживання і походження слів називається .
2. Антоніми відрізняються ….
3.Синоніми відрізняються ….
4.Тлумачний словник пояснює …
5. Слова, що виникли на основі лексичного складу української мови називаються ….
6. Слова, що прийшли до нас з інших мов називаються …

  1. 3.  Назвати «зайве», враховуючи походження слів ( усно). 
Чорнобривець, айстра, гладіолус, нарцис.
Очерет, бузок, полуниця, фіалка.
Деркач, гайворон, пава, синиця.
Стельмах, швець, тесля, монтажник.
Куліш, сирівець, торт, корж.

  1. 4. Робота з підручником
  2. Опрацювати  теоретичний матеріал підручника п.47. стор. 163 - 167
  3. Виконати тестові завдання вправи 5 стор. 166


5. Інтерактивні вправи.


1.Написати назву кожної групи слів.
Барвінок, кобзар, паляниця, джерело. 
Спостереження, наміри, меценат, доброчинство. 
Задавака, шкандибати, плентатися, їстоньки. 
Аналіз, дослід, префікс, спосіб, квадрат. 
Характеристика, заява, посвідчення, угода, консолідація. 
2.Обєднати слова в пари, одне з яких стилістично нейтральне, а друге стилістично забарвлене ( письмово).
Піч, вітер, човен, скальпель, домна, змінювати, борей (вид вітру, ніж, есмінець, деформувати.


3. Дібрати до кожного з діалектних слів відповідник з довідки ( письмово)
І. Фамілія, кошуля, ногавиці, ожіг, коц, фая.
ІІ. Порекло, мольфар, туфля, митка, скрегулець, фашега.
ДОВІДКА І. Сімя, сорочка, штани, кочерга, ковдра, буря.
ІІ. Прізвисько, чаклун, лопата, ганчірка, яструб, волоцюга.
Фізкультхвилинку проводить черговий учень

4. ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ 
У словникових статтях діалектні слова мають помітку — діал. (діалектне). 
Як треба ставитись до вживання у мовленні діалектних слів?

  • -Втратимо ми що-небудь, якщо не збережемо цих слів?

 Зіставте свої міркування з думкою вченого Г. Мельниченка: « Так, втратимо не менше, якщо загубили б, якби не зберегли ті пам'ятки старовини (старовинний одяг, знаряддя праці, домашнє начиння, зброю, стародавні рукописи і под.), котрі так старанно зберігаються в наших музеях, архівах, наукових бібліотеках та інших установах.
Втратити діалектні слова — це означає втратити для науки, для історії нашого народу, історії його духовної і матеріальної культури, значну частину того, що складало смисл життя мільйонів людей упродовж багатьох століть».

- Напишіть есе - міркування, у якому висловіть свою думку з цього питання                ( надішліть на електронну пошту petusinskav@gmail.com)




5. Перевіримо свої знання.
  • Чи можете ви тепер визначати групи слів за сферами вживання?
  • А знаходити загальновживану та стилістично забарвлену лексику?
  • Назвіть стилістично забарвлені групи слів.
  • Яку стилістичну роль виконують діалектизми?
  • Як іще можна назвати загальновживану лексику?
  • Наведіть приклади мовознавчих термінів.
  • В яких стилях можна зустріти професіоналізми і слова-терміни?
  • Яку лексику ми називаємо стилістично маркованою?
  • Стилістично нейтральна лексика - це....

6. Випишіть з творів М. Коцюбинського чи І. Франка 5 – 6 речень із діалектизмами. Дібрати до них літературні відповідники.

Немає коментарів:

Дописати коментар