вівторок, 5 травня 2020 р.

06.05.2020.

7 - Б клас.

Українська мова.

Тема: Прийменник як службова частина мови.
             Прийменник як засіб зв`язку слів у словосполученні й реченні.
             Зв'язок прийменника з непрямими відмінками іменника

І. Відеоурок 
                                           Прийменник як частина мови



ІІ.  Практична частина


1.    Мовне дослідження.

-         Прочитайте речення, скажіть, чого йому бракує? 
Відновіть речення, визначте функцію слів, які ви вставили.
      Весна зіткала вчора гобелен
___ лузі   –  __  трав, __ квітів, __ верболозів.

-         Що таке гобелен?
/ За тлумачним словником, це килим із художньо витканою картиною, зображенням.  Декоративна тканина./
                                   
-         Як називаються слова, що ви їх вставили? Яку функцію вони виконують? 
                                 Запишіть відновлене речення.

2. Запам’ятайте.

Прийменник – незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні. Найчастіше прийменники вживаються разом із іменниками, можуть також вживатися із займенниками та числівниками.
Прийменники самі членами речення не виступають, а підкреслюються разом із тим членом, з яким пов'язаний за змістом.
-         Давайте підкреслимо члени речення у записаному реченні.
Весна зіткала вчора гобелен у  лузі – з трав, із квітів, з верболозів.
-         На що вказують прийменники з іменниками?
зіткала (де?) у лузі – місце дії;
гобелен (який?) з трав, із квітів, з верболозів  - ознака предмета.

3.  Запам'ятайте.

-         Прийменники вживаються тільки з непрямими відмінками іменників, займенників, числівників. Уживання прийменників з певними відмінками в українській мові закріплене традиційно.
-         Місцевий відмінок ніколи не вживається без прийменника. А от із давальним відмінком прийменники вживаються найменше.

4. Робота над культурою мовлення. 
Рубрика «Говоримо правильно».

Не правильно
Правильно
Знати по газетах
По цілих днях
Добрий по натурі
По напрямку до лісу
Знати з газет
Цілими днями
Добрий за вдачею, доброї вдачі
У напрямі до лісу

5.            Гра «Камінь спотикання».
-    Завдання : словосполучення , в яких допущені помилки, пропонується прибрати з них « камінь спотикання».
1. По цій причині.
2. Сумувати по матері.
3. Слідкувати по підручнику.
4. Розкажи за брата.
5. Що сказати за навчання.
6. При житті дідуся.
7. По закону.
8. Я прийшов по справі.
9. Один день в місяць.
10.  В дві години.
11. На протязі двох днів.
12. Із-за вас запізнились.
13. В залежності від умов.

Самоперевірка.
1. З цієї причини.
2. З матір'ю.
3. За підручником.
4. Про брата.
5. Про навчання.
6. За життя.
7. Згідно з законом.
8. У справі.
9. На місяць.
10. О другій годині.
11. Протягом місяця.
12. Через вас.
13. Залежно від умов.

6.                Поетична хвилинка.
- Виразне читання поезії .
- Виписати прийменники з іменниками, прикметниками, займенниками,числівниками.

Весна зіткала вчора гобелен
у лузі – з трав, із квітів, з верболозів.
Зіткала вітер, і зіткала клен,
грози зіткала молоді погрози.
Не відпочивши, вдосвіта весна
сьогодні знов за голубим верстатом –
в святому невдоволенні вона
свій гобелен взялася переткати.
І спалахнула полум’ям трава,
і заряхтіли, як веселка, квіти,
і сонця вогнеуста голова
пророком проповідувала в світі!
Навівши скрізь на гобелені лад,
весна під зорями поклалась спати,
бо завтра знов за голубий верстат,
щоб гобелен свій ще раз переткати.
                                                                                      Є. Гуцало

                         7.       Творче завдання.

- Я пропоную вам розглянути презентацію «Весна малює квіти» і скласти речення про весняні квіти та їх охорону, використовуючи прийменники.

8.       Тестові завдання з самоперевіркою.

            1. Прийменник вжито в реченні:
а) Між листом зашелестів густий, рівний дощ.
б) Що багатша думка, то багатша мова.
в) Червоний місяць аж горить…

2.  Прийменник з відмінковими формами іменника виражає умовні відношення у реченні:
а) Перед вікном шумлять, шумлять тополі.
б) При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий риск не страшний.
в) У степу запахло розворушеною землею.

3. Установіть відповідність між відмінком і словосполученням, у якому прийменник з іменником ужито в такому відмінку:
а) кошик з грибами;                           1. знахідний відмінок;
б) рости під березою;                       2.  орудний відмінок;
в) мокрий від роси;                           3. родовий відмінок.
г) під'їхати під хату.

4. Згрупуйте прийменники в синонімічні ряди:
а) крім, окрім;                 1.навколо;
б) для, задля;                   2. опріч;
в) кругом, навкруг.          3. заради.
Довідка: синоніми – близькі за значенням слова.

Немає коментарів:

Дописати коментар