вівторок, 12 травня 2020 р.

13.05.2020.

11 - А, 11 - Д клас.

Українська мова.

Тема: Редагування тексту з орфографічними помилками. Використання орфографічного словника для перевірки написання слів та їх форм

1.Пригадаймо, що таке орфографія
 (Орфографія (від грецьких orthos - правильний і grapho - пишу) - це система загальноприйнятих правил написання слів якої-небудь мови і розділ мовознавства, який вивчає правопис слів).

2. Що таке орфограма?
 (Орфограмою називається правильне (таке, що відповідає правилам або традиціям) написання, яке потрібно вибрати із ряду можливих).

3. Подивімося невеличкий відеоролик про ті орфографічні помилки, що трапляються найчастіше, за версією О. Авраменка: https://www.youtube.com/watch?v=BF3kqDmr8yA 

4. Складіть, будь ласка, власний рейтинг орфографічних помилок (тих, що ви допускаєте найчастіше) Обговорення рейтингів, складених учнями.

5. Що допомагає нам знаходити та виправляти такі помилки? (Орфографічні правила (правила орфографії) та орфографічний словник)

6. Яке правило називається орфографічним?
 (Орфографічним називається правило, яке необхідно застосувати до тієї чи іншої орфограми на основі її відмінних ознак).

7.  Який словник називається орфографічним? Коротко охарактеризуйте його.
(Орфографі́чний (ортографі́чний) словни́к (або правопи́сний) — словник, що містить перелік слів у їхньому нормативному написанні та розкриває слова лише в аспекті їхнього правопису).

8. А тепер спробуймо відредагувати тексти, використовуючи орфографічні правила.

Тексти для редагування:

Відредагувати і записати текст. Звірити з оригіналом.
Текст № 1
 Ольга Кобиляньська
“Миланхолійний вальс”
Неможу слухати миланхолійної музики. А вже най менше такої, що преваблює зразу душу ясними, до танцю визиваючими грациозними звуками, а від так, зрікаючися їх незамітно, льється лиш одною широкою струєю смутку! Я роспадаюся тоді в чуття і неможу опертися настроєві сумному, мов креповий флер, якого позбутися мені нетак лехко. За те, як пронесется музика блиску, я подвійно живу. Обнімала би тоді цілий сьвіт, заявляючі далеко-широко, що музика грає! І класичну музику люблю. Навчила мене її розуміти і відгадувати по “мотвах”, одна з моїх товарищок, якої душа не мов складалася з тонів і була сама олицетворина музика. Вона вічно шукала гармоніі. В людях, в їх відчувані, в їх відносинах до себе і до природи…

Текст № 2
І. Нечуй-Левицький
 “Кайдашева сім’я”
Недалеко от богуслава, коло росі, в довгому покручиному яру роскинулось сило семигори. Яр вєтся гадюкою між крутими горами, між зиленими терассами; од яру на всі боки розбіглись, не наче гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блещать рядками ставочкі в очеретах, в осоці, зеленіють ливади. Греблі обсажені сто-літніми вербами. В глибокому яру ніби вєтся оксамитовий зелений пояс, на котрому блищат ніби вправлені в зилену оправу прекраси з срібла. Два рядки білих хат по-під горами біліють, не наче два рядки перлів на зиленому поясі. Коло хат зелиніют густі старі садки.

Немає коментарів:

Дописати коментар