понеділок, 6 квітня 2020 р.

06.04.2020

Українська література

9 -А клас

Тема : Тарас Шевченко і Біблія.
           Біблійні мотиви в поезіях Т. Шевченка періоду після заслання.
           Молитва як жанр у творчості поета." Ісая. Глава 35" ( записати до зошита)
        













1. Подумайте: 

   - Що ви знаєте про Біблію як Книгу Книг?

- Чому вона така популярна у всьому світі?
- Як ви особисто ставитесь до Біблії і чому?
  1. Біблія – визначна пам'ятка світової літератури, найбільш читаний, коментований та поширений твір. Біблія – Святе Писання, в якому викладено основи християнської віри, філософії та моралі; в ній відтворено погляди та походження світу, основи світогляду, моралі, права.
  2. Біблія відіграє велику роль у розвитку духовності народу, виробленні загальнолюдських цінностей – добра, любові, справедливості, милосердя.

 2. Це цікаво

 Тарас Шевченко виріс у патріархальній українській родині, де любов до Бога була неодмінною умовою життя. Українці свято вірили в Бога і ревно молилися, а жорстоку панщину сприймали як замах на їхню віру, переконання, оскільки неволя не давала можливості належно відправляти обряди, почувати себе людиною, створеною за подобою за образом Божим. 
Про це Шевченко писав так:
Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитися не дають.
Із цих рядків бачимо, що потреба молитви вважалась такою ж насущною як дихання і їжа.
Учився Шевченко в школі за церковними книгами, дуже добре знав Псалтир, читав молитви над померлими, відбував церковні богослужіння. У його "Щоденнику" є прекрасні слова про те, яке полегшення йому приносили сповідь та причастя. Уже ці факти розвіюють створений тоталітарною системою образ Шевченка - атеїста.

3. Щоб глибше збагнути ставлення Кобзаря до Бога і релігії, ми й проаналізуємо цей аспект його творчості. Зверніть увагу на таблицю, яку склав М. Гнатишак ще в 1936 році.
Усіх віршованих творів у "Кобзарі"218
Вірші, написані в перший період творчості, 1838-1850 рр.166
7-річна перерва-
Кількість поем, в основу яких покладено біблійний сюжет7
Кількість творів, у яких наявні довші поетичні молитви17*У деяких творах кілька молитов
Кількість творів, у яких наявні вислови "молитися", "Богу молитися"150
Кількість творів, у яких наявні вислови "Господа благати", "Бога благати"Кілька
десятків
Кількість творів, у яких наявний вислів "перехрестився" /автор-оповідач або персонаж/20
Кількість творів, у яких мовиться про святе причастя6
Скільки разів у "Кобзарі" вживається слово "Бог", в т.ч. Ісус Христос600*
Кількість віршів, у яких не згадано Бога75Це переважно "дрібна лірика"
У скількох творах згадано про Бога143
Скільки разів у "Кобзарі" згадується Матір Божа25
               
4. Мозковий штурм.
Деякі з цих творів ми зараз згадаємо. З якого твору ці рядки? (письмово)
                                1.
 Чи бог бачить із-за хмари
Наші сльози, горе?
Може, й бачить, та помага,
Як і оті гори
Предковічні, що политі
Кровію людською!..
Душе моя убогая!
Лишенько з тобою.
Уп'ємося отрутою,
В кризі ляжем спати,
Пошлем думу аж до бога:
Його розпитати,
Чи довго ще на сім світі
Катам панувати??
              2.
Така її доля… О боже мій милий!
За що ж ти караєш її, молоду?
За те, що так щиро вона полюбила
Козацькії очі?.. Прости сироту!
Кого ж їй любити? Ні батька, ні неньки,
Одна, як та пташка в далекім краю.
                               3.
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отойді я
І лани, і гори -
Все покину і полину
До самого бога
Молитися... а до того
Я не знаю бога.
                            4.
Обізвався старий батько:
"Чого ждеш, небого?"
Заридала Катерина
Та бух йому в ноги:
"Прости мені, мій батечку,
Що я наробила!
Прости мені, мій голубе,
Мій соколе милий!"
"Нехай тебе бог прощає
Та добрії люде;
Молись богу та йди собі -
Мені легше буде".
         5.
І сивію в чужому краї;
То одинокому мені
Здається - кращого немає
Нічого в бога, як Дніпро
Та наша славная країна...
                              6.
                     І смеркає, і світає,
День божий минає,
І знову люд потомлений,
І все спочиває.
Тілько я, мов окаянний,
І день і ніч плачу
На розпуттях велелюдних,
І ніхто не бачить,
І не бачить, і не знає
Оглухли, не чують;
Кайданами міняються,
Правдою торгують.
І господа зневажають,
Людей запрягають
В тяжкі ярма.
         7.
Молюсь тобі, Боже милий,
Господи великий!
Що не дав мені загинуть,
Небесний владико,
Що дав мені добру силу
Пересилить горе.
                             8.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога. .......
Уже прокликали до паю,
А я собі у бур'яні
Молюся богу...
           9.
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
І неситий не виоре
На дні моря поле...
Не скує души живої
І слова живого.
Не понесе слави бога,
Великого бога.
                  10.
… То ви б елегій не творили
Та марне бога б не хвалили,
На наші сльози сміючись…
За що, не знаю, називають
… Я не знаю,
Чи єсть у бога люте зло,
Що б у тій хаті не жило?
А хату раєм називають!
Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села.
Мене там мати повила
І, повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину... В тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло...


       5.    Твори Кобзаря, епіграфами до яких є вірші з Біблії.
 "Сон" ("У всякого своя доля"), 
"Єретик",
 "Великий льох",                                       
"Кавказ",                                                        
"І мертвим, і живим…"
  6. Три морально-етичні моменти, за яких поет ніби вступає в суперечку з Богом ( записати)
Перший - це нарікання на Господа, викликане соціальною неправдою, гірким становищем українського народу. 
Шевченко з розпачу та відчаю осуджує Господню терплячість. Ось слова з поеми "Сон":
Чи Бог бачить із-за хмари
Наші сльози, горе?
Або з поеми "Княжна":
А Бог куняє. Бо се було б диво,
Щоб чути і бачить - і не покарать.
Або вже аж надто довготерпеливий…

Другий момент - протест або те, що в радянські часи називалося "богоборством" Шевченка. Звернімо увагу, богоборство Кобзаря завжди жертовне, а оскільки у світі ніщо не нове, то воно нагадує нам своєрідне богоборство Мойсея, який вступив у суперечку з Єговою, щоб відстояти інтереси свого народу, вступив, добре знаючи, що ризикує життям і буде покараний за таку зухвалість.
До поезії цього типу належать "Заповіт" та "Сон" ("Гори мої високії…").
- Чому, на вашу думку, Шевченко в цих творах такий категоричний у ставленні до Бога?
Прослухайте уривок із поезії "Сон".
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу…отойді я
І лани, і гори -
Все покину, і полину
До самого Бога
Молитися … а до того
Я не знаю Бога.
У "Заповіті" Шевченко не зрікається Бога, а наголошує, що співати йому осанту зможе лише тоді, коли Україна буде визволена від окупації, стане вільною державою.
Я так її, так люблю
Мою Україну убогу,
Що прокляну святого Бога,
За неї душу погублю!
Такий своєрідний виклик звучить і в поезії "Сон" ("Гори мої високії..") Шевченко добре усвідомлює, що ризикує навіть не життям, а значно більшим - безсмертям своєї душі. Та заради України він здатний на найбільшу жертву.
Третій момент трактується з позиції пророцтва, зокрема в поезії "Світе ясний! Світе тихий!" Створена поетом картина асоціюється з 20-30 р.р. ХХ ст.. в Україні, коли більшовики нищили храми, трощили ікони, шматували церковні хоругви.
7. Загальна характеристика "Давидових псалмів".
    7.1 Словникова робота
- Псалми - особливі пісні релігійного змісту. Збірник псалмів називається Псалтирем.
(звернути увагу, що пишеться з великої літери).
- Псалтир - з давньоєврейської мови перекладається як "книга хвали".
Це найулюбленіша книга Старого Заповіту багатьох поколінь людей, у якій вміщено 150 псалмів, покладених на музику для богослужінь. Головний автор псалмів — ізраїльсько- іудейський цар Давид, який був відважним воїном, чудовим стратегом і видатним громадськім діячем. Він підняв свій народ на вершину слави. Був також поетом і музикантом, і від усього серця любив Бога. Участь Давида в складанні Псалтиря можна вважати вагомішою за державні досягнення його царювання.
 Книга Псалтир — надзвичайна пам'ятка усіх століть
  7.2 Порівняльний аналіз псалма 1-го із Біблії і псалма 1-го Шевченкового.
Прочитайте псалом 1-й Шевченка і 1-й зі Святого Письма.
Псалом 1* зі Святого Письма:
Блажен муж, що за радою
несправедливих не ходить,
і не стоїть на дорозі грішних,
і не сидить на сидінні злоріків,
та в Законі господнім його насолода,
і про Закон його вдень та
вночі він роздумує!
І він буде як дерево, над
водним потоком посаджене,
що родить свій плід своєчасно.
Пояснення.
* Число Псалма подається за порядком грецьким, а в дужках біля нього - порядок гебрейський. При цитаціях (відсилачах) - порядок єврейський.
Блажен - щасливий.
Ходить - живе.
Закон - це П'ятикнижжя Мойсеєве, Закон Божий, гебрейське , тому ми завжди пишемо його з великої букви.
Псалом 1 Шевченка:
Блаженний муж на лукаву
Не вступає раду,
І не стане на путь злого,
І з лютим не сяде.
А в законі Господньому
Серце його й воля
Навчається, і стане він,
Як на добрім полі
Над водою посажене
Древо зеленіє,
Плодом вкрите. Так і муж той
В добрі своїм спіє,
А лукавих, нечестивих
І слід пропадає,
Як той попіл над землею
Вітер розмахає.
І не встануть з праведними
Злії з домовини,
Ділá добрих оновляться,
Ділá злих загинуть.
- Про що обидва твори?
- У яких рядках висловлена їхня головна думка?
- Які слова Шевченка стали афоризмами?
 8 .Поезія "Ісаія. Глава 35 (Подражаніє)".
Після заслання поет кілька разів звертався до жанру переспіву з Біблії ("Подражаніє Ієзекіїлю", "Царі", "Осія. Глава 14")
З біблійних пророків Кобзар найбільше любив Ісаю та Осію.
Переспів з Біблії - "Ісаія. Глава 35 (Подражаніє)" - сповненої світлої, піднесеної, емоційної тональності: в ньому показана всезагальна радість людей, які отримали волю, вийшли на "шляхи святії", закриті для владик. Це чи не єдина поезія у творчості Шевченка, яка повністю присвячена темі щастя народу, що дочекався волі. Переспів 35 глави у вірші Т.Г.Шевченка "Ісаія. Глава 35" майже повністю співпадає з біблійним текстом. Ісаія вважається біблійним пророком, що провіщав нове пришестя Ісуса і майбутнє райське життя на землі, коли люди позбудуться усіх вад, стануть жити у відповідності з Божими заповідями.
"Ісаія. Глава 35"
  1. Звеселиться пустиня та пуща, і радітиме степ, і зацвіте, мов троянда,
  2. розцвітаючи, буде цвісти та радіти, буде втіха також та співання, бо дана йому буде слава Лівану, пишнота Кармелу й Сарону, вони бачитимуть славу Господа, велич нашого Бога!
  3. Зміцніть руки охлялі, і підкріпіть спотикливі коліна!
  4. Скажіть тим, що вони боязливого серця: Будьте міцні, не лякайтесь! Ось ваш Бог, помста прийде, як Божа відплата, Він прийде й спасе вас!
  5. Тоді то розплющаться очі сліпим і відчиняться вуха глухим,
  6. Тоді буде скакати кривий, немов олень, і буде співати безмовний язик, бо води в пустині заб'ють джерелом, і потоки в степу!
  7. І місце сухе стане ставом, а спрагнений край збірником вод джерельних; леговище шакалів, в якім спочивали, стане місцем тростини й папірусу.
  8. І буде там бита дорога та путь, і будуть її називати: дорога свята, не ходитиме нею нечистий, і вона буде належати народові його; не заблудить також нерозумний, як буде тією дорогою йти.
  9. Не буде там лева, і дика звірина не піде на неї, не знайдеться там, а будуть ходити лиш викуплені.
  10. І Господні викупленці вернуться та до Сіону зо співом увійдуть, і радість довічна на їхній голові! Веселість та радість осягнуть вони, а журба та зітхання втечуть!
   Прочитайте вірш.
Радуйся, ниво неполитая!
Радуйся, земле, не повитая
Квітчастим злаком! Розпустись,
Рожевим крином процвіти!
І процвітеш, позеленієш,
Мов Іорданові святиє
Луги зелені, береги!
І честь Кармілова, і слава
Ліванова, а не лукава,
Тебе укриє дорогим,
Золототканим, хитрошитим,
Добром та волею підбитим,
Святим омофором своїм.
І люде темнії, незрячі,
Дива господнії побачать.
І спочинуть невольничі
Утомлені руки,
І коліна одпочинуть,
Кайданами куті!
Радуйтеся, вбогодухі,
Не лякайтесь дива,—
Се бог судить, визволяє
Долготерпеливих
Вас, убогих. І воздає
Злодіям за злая!
Тойді, як, господи, святая
На землю правда прилетить
Хоч на годиночку спочить,
Незрячі прозрять, а кривиє,
Мов сарна з гаю, помайнують.
Німим отверзуться уста;
Прорветься слово, як вода,
І дебрь-пустиня неполита,
Зцілющою водою вмита,
Прокинеться; і потечуть
Веселі ріки, а озера
Кругом гаями поростуть,
Веселим птаством оживуть.
Оживуть степи, озера,
І не верствовії,
А вольнії, широкії
Скрізь шляхи святії
Простеляться; і не найдуть
Шляхів тих владики,
А раби тими шляхами
Без ґвалту і крику
Позіходяться докупи,
Раді та веселі.
І пустиню опанують
Веселії села.
Запитання і завдання
- Які образи з Біблії Шевченко використав без змін у своєму переспіві?
- Які образи зазнали певних змін?
- Що нового вніс поет у текст свого твору?
- Як ви думаєте: вибір кольорів - це художній прийом, застосований поетом?
- Що брав поет з Біблії для своїх творів?  ( біблійні афоризми, цитати для епіграфів, мотиви творів, сюжет, образи-персонажі, образи-символи, біблійні жанри (псалми, посилання, подражанія, переспіви).
 9. Прочитати "Давидові псалми", Подражаніє "Ісаія. 35"., виписати цитати-афоризми і кілька з них вивчити напам'ять.



Немає коментарів:

Дописати коментар