13.04.2020 , 16. 04. 2020
5 - А клас.
Українська література.
Тема: Дивовижний світ природи в поезіях Євгена Гуцало " Зірка", " Чарівники", " Журавлі високі пролітають"
І. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
— «Рідна земля мого дитинства,— згадує Є. Гуцало в автобіографії,— це і джерело поезії, джерело ліричного настрою, який для мене дуже суттєвий, дуже дорогий — і в віршах, і в прозі. Тут, на Поділлі, народилася і зміцніла любов до рідного українського слова, до народної пісні, до фольклору... Звідси, з Поділля, витоки як моєї свідомості, так і мало не всіх моїх творів...»
Лірична стихія творчості Є. Гуцала стала формою суспільної опозиції. Переживши жахи повоєнного сільського побуту, автор по-своєму почав сприймати світ людей. Але саме в ліриці він почувається найбільш невимушено, розкуто, описуючи красу природи й людей, охоче фіксуючи улюблений ним стан осяяння, здивування перед світом, те медитативне передчуття радості й любові.
Дитинна чистота і ясність світовідчуття, відкритість ліричного героя до прекрасного в усіх його проявах — усе це, поєднане з гострою увагою до народних характерів, інших національних прикмет — вічних і нових, становило основу його художнього стилю.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з ліричними творами «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають...»
2. Робота над програмовими поезіями Є. Гуцала ( усно)2.1. «Зірка».
Із коромислом по воду
аж до моря зірка ходить.
Коли зірка йде по воду —
весело сміється,
коли зірка йде з водою —
срібло з відер ллється.
Срібна зірка йде з водою,
срібні в зірки руки,
ллється чисте срібло з відер
на ліси та луки.
Ллється чисте срібло з відер
на маки й калину,
на заквітчану у місяць
срібну Україну.
аж до моря зірка ходить.
Коли зірка йде по воду —
весело сміється,
коли зірка йде з водою —
срібло з відер ллється.
Срібна зірка йде з водою,
срібні в зірки руки,
ллється чисте срібло з відер
на ліси та луки.
Ллється чисте срібло з відер
на маки й калину,
на заквітчану у місяць
срібну Україну.
2.1.1. Виразне читання вірша.
2.1.2. Тема: зображення зіркової ходи небосхилом.
2.1.3. Ідея: захоплення зіркою як джерелом радості та позитиву.
2.1.4. Основна думка: демонстрування краси срібної зірки та нічної природи рідної батьківщини.
2.1.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.1.6. Аналіз вірша «Зірка» у формі бесіди за питаннями ( усно)
- Які небесні світила зустрічаються у вірші? Як вони пов'язані між собою?
- Що автор розуміє під «сріблом»? Обґрунтуйте свою думку,
- Як поет зображує у вірші маки, калину та Україну?
- 3 ким ототожнює Є. Гуцало зірку у своїй поезії?
- Які художні засоби утворюють образність цього вірша?
2.2. «Чарівники».
Зачарувала звіра, птицю,
зачарувала всіх людей —
не побачиш їх ніде.
Не побачиш вітра в полі,
ні тополю на роздоллі,
ні метелика, ні бджілку,
ні в цвіту вишневу гілку…
Ранок — все відчарував:
сині квіти поміж трав,
і метелика, і бджілку,
і в цвіту вишневу гілку,
і баского вітра в полі,
і тополю на роздоллі,
всіх людей,
і звіра,
й птицю!..
Ніч — велика чарівниця,
та ще більший чарівник
2.2.1. Виразне читання вірша.
2.2.2. Тема: зображення магічного перетворення природи.
2.2.3. Ідея: зацікавленість красою змін у природі.
2.2.4. Основна думка: чарівники роблять природу красивішою.
2.2.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.2.6. Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями:
- Хто такі чарівники?
- Доведіть, що цей вірш належить до пейзажної лірики.
- Як автор зображує головних героїв віршу?
- Які художні засоби використовує автор для опису природи?
- Наведіть пари слів із тексту поезії, які римуються між собою.
2.3. «Журавлі високі пролітають...».
Журавлі високі пролітають,ледве видно птахів із землі.
Журавлів я з вирію стрічаю
і прошу перо у журавлів.
Ставши над Дніпром зеленооким,
ставши над усміхненим Дніпром,
я прошу перо у них високе,
піднебесне в них прошу перо
Хай з небес перо високе кинуть,
хай мене благословлять крилом,
щоб писалось слово журавлине
журавлиним з вирію пером.
Щоб воно до вирію літало,
журавлиний звідало політ,
та завжди із вирію вертало
до святої отчої землі…
2.3.1. Виразне читання вірша.
2.3.2. Тема: зображення сумного осіннього пейзажу.
2.3.3. Ідея: туга за квітучою природою.
2.3.4. Основна думка: журавлі — символ смутку.
2.3.5. Жанр: пейзажна лірика.
2.3.6. Аналіз вірша «Чарівники» у формі бесіди за питаннями:
- Чому автор називає журавлів «високими»?
- Які почуття викликає у вас ця поезія?
- Знайдіть уривок, який, на вашу думку, найкраще розкриває тему смутку,
- Поміркуйте, чому автор зобразив у цьому вірші саме журавлів
3. Утворіть інформаційні грона за поезією «Зірка»: І в.— метафори, II в.— епітети.
Метафори | зірка ходить | Епітети | срібні руки |
зірка йде про воду | чисте срібло | ||
весело сміється | заквітчана у місяць | ||
зірка йде з водою | срібна Україна | ||
срібло ллється |
4. Прочитати поезії, намалювати ілюстрацію до однієї.
Немає коментарів:
Дописати коментар