середу, 22 квітня 2020 р.

23.04.2020.

9 - А клас.

Українська література.

Тема: Пантелеймон Куліш " Чорна рада".
Непросте життя та романтичні пригоди героїв.

1. Літературний диктант

Пояснити значення цих слів у житті та творчості Пантелеймона Куліша:

1. Кирило - Мефодіївське братство.....
2. " Кулішівка".....
3. Хуторянин....
4. " Досвітки",  " Позичена кобза", " Дзвін".....
5. 1663 рік....
6. Літопис Самовидця....
7. Вальтер Скотт....
8. Дорога...
9. Хмарище....
10. Ніжин...
11. Правобережжя....
12.Перший....роман.

2.Короткий сюжет.

3. Історична основа роману 
Звернімося до тексту Літопису Самовидця:
«Року 1663... Як вдарено в бубни на раду, Брюховецький ведлуг постанови, пішо військо припровадив к намету своєї сторони на ту раду. І Сомко не зо зволився; і сам, і усі козаки, при ньому будучії, яко люди достатнії, на конях добрих, шатно і при оружжю. як до войни...
І скоро тая рада стала, і боярин вийшов з намету і почав читати грамоту і указ його царського величества, не дано того скончити, ані слухаючи письма царського величества, зараз крик стався з усіх сторон о гетьманство... І на столець обоїх саджають.
А далі межи собою узялися битися, і бунчук Сомков зламали, заледве Сомко вирвався през намет царський  і допав коня. І кінная старшина, а інших позабивано до кілька чоловіка.
І так сторона Сомкова мусила уступати до табору свойого, а сторона Брюховецького на столець всадила Брюховецького, і гетьманом окрикнула, давши одному булаву і бунчук у руки».
Після смерті Богдана Хмельницького в Україні зав’язалася боротьба за гетьманську булаву. Претенденти, зокрема Іван Брю­ховецький та Павло Тетеря, дбали не про долю Ук­раїни, а про власну вигоду. До 1663 року гетьманом України був Юрій Хмельницький, а коли він зрікся гетьманства, у розколотій на дві частини Україні по­чався період анархії та чвар, який Микола Костомаров назвав добою Руїни. У козацькому Гетьманаті був обраний на початку 1663 року гетьманом Павло Тетеря, який перейняв булаву з рук Юрія Хмельницького, сина Богдана Хмельницького. Але владу Павла Тетері не визнало лівобережне козацтво: частково через те, що він дотримувався орієнтації на Річ Посполиту, частково через те, що в лівобережної старшини утворилося два угруповання, які почали боротися за владу.
На лівому березі Дніпра в 1663 році стар­шинська рада в Козельці гетьманом Лівобережної України обрала Якима Сомка. 
4.Робота з текстом:     
1)     «Зустріч на хуторі Хмарище»
 Ø            Чому Шрам із сином Петром завітали до Череваня?  
Ø            Якої громадянської позиції дотримувався Шрам? Чи такою ж була позиція Череваня?
Ø            Прочитайте уривок, у якому автор оцінює Череваня як суспільного діяча.
Ø            Прочитайте про джерела статків Череваня.
Ø            Які стосунки були між членами родини Череваня? 

2)     «Київ. Проща»
Ø             Як автор показує становище в Україні тієї доби?
Ø             Який висновок робить Шрам після розмови з міщанами?
Ø             Що вам відомо про історичну постать Барабаша? Чому автор згадує його?

3)     «Прибуття переяславського сотника»
Ø            Яку звістку приніс гонець?
Ø            Як змінюється настрій головних героїв?
Ø            Учень читає монолог Шрама.
Ø            Чому зажурився старий полковник?
Ø            Чи не передчасно? Чи не налаштовує це читача на трагічну розвязку?

4)     «Хутір Гвинтовки»
Ø            На що вказують деталі інтер'єру та екстер'єру хати Гвинтовки?
Ø            Як ставиться Гвинтовка до своєї дружини? Чи можна виправдати його поведінку тим, що його дружина – полька.
Ø            Які засоби характеротворення героя переважають? Чому автор обрав саме їх?
Ø            Яка політична позиція Гвинтовки? Чи збігається вона з поглядами Шрама?

5)     «Ніжинська рада»
Ø            Які настрої панують у юрбі?
Ø            Які кольори переважають?
Ø            Зачитайте й проаналізуйте діалоги. Як мова характеризує героїв-опонентів?

6)                «Сомко у в'язниці. Можливість порятунку»
Ø      Чому, на вашу думку, саме Кирило Тур прагне звільнити Сомка? Як він це збирався зробити?
Ø      Визначте романтичні риси образу Якима Сомка в цьому епізоді.
Ø      Як представлена авторська позиція в образі Сомка?

5. Екранізація роману :
https://www.youtube.com/watch?v=7G5IWmNboFM





Немає коментарів:

Дописати коментар