23.04.2020.
9 - А клас.
Українська література.
Тема: Пантелеймон Куліш " Чорна рада".
Непросте життя та романтичні пригоди героїв.
1. Літературний диктант
Пояснити значення цих слів у житті та творчості Пантелеймона Куліша:
1. Кирило - Мефодіївське братство.....
2. " Кулішівка".....
3. Хуторянин....
4. " Досвітки", " Позичена кобза", " Дзвін".....
5. 1663 рік....
6. Літопис Самовидця....
7. Вальтер Скотт....
8. Дорога...
9. Хмарище....
10. Ніжин...
11. Правобережжя....
12.Перший....роман.
2.Короткий сюжет.
9 - А клас.
Українська література.
Тема: Пантелеймон Куліш " Чорна рада".
Непросте життя та романтичні пригоди героїв.
1. Літературний диктант
Пояснити значення цих слів у житті та творчості Пантелеймона Куліша:
1. Кирило - Мефодіївське братство.....
2. " Кулішівка".....
3. Хуторянин....
4. " Досвітки", " Позичена кобза", " Дзвін".....
5. 1663 рік....
6. Літопис Самовидця....
7. Вальтер Скотт....
8. Дорога...
9. Хмарище....
10. Ніжин...
11. Правобережжя....
12.Перший....роман.
2.Короткий сюжет.
3. Історична основа роману
Звернімося до тексту Літопису Самовидця:
«Року 1663... Як вдарено в бубни на
раду, Брюховецький ведлуг постанови, пішо військо припровадив к намету своєї
сторони на ту раду. І Сомко не зо зволився; і сам, і усі козаки, при ньому
будучії, яко люди достатнії, на конях добрих, шатно і при оружжю. як до
войни...
І скоро тая рада стала, і боярин
вийшов з намету і почав читати грамоту і указ його царського величества, не
дано того скончити, ані слухаючи письма царського величества, зараз крик стався
з усіх сторон о гетьманство... І на столець обоїх саджають.
А далі
межи собою узялися битися, і бунчук Сомков зламали, заледве Сомко вирвався през
намет царський і допав коня. І кінная
старшина, а інших позабивано до кілька чоловіка.
І так
сторона Сомкова мусила уступати до табору свойого, а сторона Брюховецького на
столець всадила Брюховецького, і гетьманом окрикнула, давши одному булаву і
бунчук у руки».
Після
смерті Богдана Хмельницького в Україні зав’язалася боротьба за гетьманську
булаву. Претенденти, зокрема Іван Брюховецький та Павло Тетеря, дбали не про
долю України, а про власну вигоду. До 1663 року гетьманом України був Юрій
Хмельницький, а коли він зрікся гетьманства, у розколотій на дві частини
Україні почався період анархії та чвар, який Микола Костомаров назвав добою
Руїни. У козацькому
Гетьманаті був обраний на початку 1663 року гетьманом Павло Тетеря, який перейняв булаву з
рук Юрія Хмельницького, сина Богдана Хмельницького. Але владу Павла Тетері не визнало лівобережне
козацтво: частково через те, що він дотримувався орієнтації на Річ
Посполиту, частково через те, що в
лівобережної старшини утворилося два угруповання, які почали боротися за владу.
На лівому березі Дніпра в 1663 році старшинська рада в Козельці гетьманом Лівобережної України обрала Якима Сомка.
На лівому березі Дніпра в 1663 році старшинська рада в Козельці гетьманом Лівобережної України обрала Якима Сомка.
4.Робота з текстом:
1)
«Зустріч на
хуторі Хмарище»
Ø
Чому Шрам із
сином Петром завітали до Череваня?
Ø
Якої
громадянської позиції дотримувався Шрам? Чи такою ж була позиція Череваня?
Ø
Прочитайте
уривок, у якому автор оцінює Череваня як суспільного діяча.
Ø
Прочитайте про
джерела статків Череваня.
Ø
Які стосунки
були між членами родини Череваня?
2)
«Київ. Проща»
Ø
Як автор показує
становище в Україні тієї доби?
Ø
Який висновок
робить Шрам після розмови з міщанами?
Ø
Що вам відомо
про історичну постать Барабаша? Чому автор згадує його?
3)
«Прибуття
переяславського сотника»
Ø
Яку звістку
приніс гонець?
Ø
Як змінюється
настрій головних героїв?
Ø
Учень читає
монолог Шрама.
Ø
Чому зажурився
старий полковник?
Ø
Чи не
передчасно? Чи не налаштовує це читача на трагічну розв’язку?
4) «Хутір Гвинтовки»
Ø
На що вказують
деталі інтер'єру та екстер'єру хати Гвинтовки?
Ø
Як ставиться
Гвинтовка до своєї дружини? Чи можна виправдати його поведінку тим, що його
дружина – полька.
Ø
Які засоби
характеротворення героя переважають? Чому автор обрав саме їх?
Ø
Яка політична
позиція Гвинтовки? Чи збігається вона з поглядами Шрама?
5)
«Ніжинська рада»
Ø
Які настрої
панують у юрбі?
Ø
Які кольори
переважають?
Ø
Зачитайте й
проаналізуйте діалоги. Як мова характеризує героїв-опонентів?
6)
«Сомко у
в'язниці. Можливість порятунку»
Ø
Чому, на вашу
думку, саме Кирило Тур прагне звільнити Сомка? Як він це збирався зробити?
Ø
Визначте
романтичні риси образу Якима Сомка в цьому епізоді.
Ø
Як представлена
авторська позиція в образі Сомка?
Немає коментарів:
Дописати коментар