неділю, 26 квітня 2020 р.

27.04.2020.

5 - А клас.

Українська мова.

Тема: Пряма мова. Діалог.
             Тренувальні вправи.



1.  Пригадайте.

- То що ж називається прямою мовою?
- З яких частин складається речення з прямою мовою?
- Яке речення називається словами автора?

2.     Лінгвістична розповідь (усно).
Розповісти про правила вживання розділових знаків за схемами.
1. «П, - а, - п».
2. «П», - а.
3. «П, - а. - П».
4. «П, - а: п».
5. А: «П».
6. «П?» - а.
7. «П!» - а.

3. Програмований диктант.

Записати  речення відповідно до схем у такому порядку: 2 5 6 4 7 1.
1. «Нема України без верби і калини», — кажуть у народі.
2. На Вербному тижні били освяченими вербовими гілочками і примовляли:  «Не я  б'ю, верба  б'є, за тиждень — Великдень».
3.«Який кущ наймиліший для серця українця?» — можна почути
запитання.
4. Народ на це відповідає так: «Нема цвіту на всім світ­ку, як на тій калинці».
5. «Та висип же, мила, високу могилу, та посади, мила, червону калину!» — співали козаки.
6. Восени дів­чата зривали ягоди калини і примовляли: «Поможи, калинонь­ко, бути в парі з миленьким».
7. «А ми тую червону калину піді­ймемо, — лунає пісня по всій нашій Батьківщині, —  а ми нашу славну Україну розвеселимо!»

3. Диктант-вікторина.
—З якої казки взяті речення? Запишіть, поясніть розділові знаки.
Зразок:

  Ідуть брати та й думають: "Коли б на доброго хазяїна натрапити!"      
                           ("Названий батько")

1) Пан аж розсердився Як це? Я такий розумний, а вона мої загадки
повідгадувала!

2)     Оце вже і втретє моя правда! сказав радісно дядько.


4. Вправа «Оживи слова».

Поставте слова автора при прямій мові в усіх мож­ливих позиціях. Запишіть речення.
Слова автора: Український народ.
Пряма мова: «Гей у лузі червона калина похилилася,
                        Чогось наша славна Україна зажурилася...».

5. Диктант із коментуванням.
Записати речення, розставляючи розділові знаки. Відгадати загадки.

1. Одне каже Влітку мені важко. Друге стогне Взимку мені тяжко. Третє співа Чи літо, чи зима, а мені різниці нема. (............). 
2. Одне каже Світай. Друге каже Не дай. Третє говорить А я живу й біжу і вдень, і вночі. (...............).
3. Хлопець Мартин по­хилився через тинКаже дівчина Гапка Яка в тебе шапка! А жовта китиця проти сонця світитьсяЯк прилетять горобці, буде тобі, як вівці від сірого Вовка. Про кого промовка? (.............). 
4. Я кричу Як звуть тебе? А вона ягнятком Бе! Я лякаю Перейму! А вона те­лятком Му! Серджусь я Постій, лиха  А вона сміється Ха! (.......).

6. Складіть діалог за картинкою.
















Немає коментарів:

Дописати коментар