неділю, 12 квітня 2020 р.

13. 04  - 14. 04. 2020.

5 - А клас.

Українська мова.                                                      
Тема:  Складне речення.

Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком.

І.     
      І. Підготовка до сприймання нового матеріалу
Розпочнемо нашу роботу з вправи «Я знаю …» 

Продовжіть речення «Я уже знаю, що …» ( усно)

Усе про складне речення


1.     Складне речення – це речення, що має дві і більше граматичні основи, тобто складається з двох або кількох простих речень.
2.     Частини складного речення можуть з’єднуватись за допомогою сполучників і, але, а, та, щоб, бо та сполучних слів який, хто, коли, де, що.
3.     Частини складного речення можуть поєднуватись між собою лише інтонацією.
4.     Між простими реченнями у складному робимо невелику паузу.

Отже, ми можемо продовжувати роботу далі.

         ІІ. Вивчення нового матеріалу

          Робота з текстом. Гра «Визбирувач» (письмово)
У вас є текст. Завдання полягає у тому, щоб з нього вибрати складні речення.   
А.  Запишіть ці речення.
 Дайте їм характеристику.
 Підкресліть граматичні основи.

Мамина пісня
На землю спадає тихий вечір, непомітно вгамовуються клопоти.
Мама схиляється над колискою, над своєю кровинкою. Вона співає пісню     
 про котика-муркотика, котка-розбишаку, про чарівних птахів  
 і місяця-місяченька.  У невибагливу просту мелодію вкладена найщиріша
мамина любов.
Лагідні слова заспокоюють дитину, а тихесенький наспів приносить сон.
Колисанка житиме у тобі й тоді, коли ти станеш дорослим.

Б. Усно:
-         Про що цей текст?                                      
-         Чи подобається назва твору?
-         А яку назву дали б ви цьому тексту?
-         Що сказано про котика у тексті?                

Бачите, який той кіт: може ходити по хаті і 
будити дитину, а може муркотати і присипляти. ..її
Між іншим, найдавнішим звичаєм було прийнято пе    вкладати у колиску кота, бо вважали, що кіт        
може наділити дитину спокійною вдачею, приносить солодкий сон.

Примовляли: "Як на кота муркота – на дитину дрімота"

В.   Подумайте.
-         За допомогою чого з’єднані виписані нами речення?
- Який розділовий знак поставлено між простими реченнями у складних? (Кому)

 Отже, на письмі між простими реченнями у складному ставимо кому.
 Кому ставимо  тоді, коли  прості речення з'єднані сполучниками,
сполучними словами та інтонацією.
 Це правило, яке ви повинні вивчити.

         ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
       1.  Робота з підручником( параграф 42, стор.214 - 218), повторити.

2. Гра «Плюс завдання» допоможе закріпити вивчений матеріал, зосередить
нашу увагу на важливих питаннях уроку.

1  1. Поставити пропущений розділовий знак. Записати речення, підкреслити граматичну основу.

               Котик тихо воркотить… бо в колисці хлопчик спить.
              Прийшла кішечка в наш дім…. стало затишно у нім.

 До речі, наші українці, за давнім звичаєм впускали у новозбудовану хату кота   
чи кішку на першу ніч, а тоді переходили жити самі. Вважали, що життя у
цій хаті буде щасливим і спокійним.

2 2.  Скласти і записати складне речення з простих речень, щоб частини з’єднувались
а) інтонацією, без сполучників
         Котик Ромчик йде по хаті. Котик збудить не хоче Каті. / Котик Ромчик йде  
            по хаті,  він збудить не хоче Каті.

        б)  сполучниками або сполучними словами
                  М'який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову.
          Я чую неньки колискову. / Коли  м'який ласкавий тихий вечір лягає спати у  
          траву шовкову, тоді я чую неньки колискову.

3 3.  Складне речення перебудувати у прості ( письмово).

         Ходить кіт по току у червонім ковпаку, а миші сміються, аж в боки беруться.

-         Який висновок можемо зробити з виконаного завдання?

        (Більшість речень, з'єднаних інтонацією можна перебудувати у
        речення, з'єднані сполучниками або сполучними словами і навпаки.
         З простих речень утворюються складні, а із складних – прості.)
Таке перетворення називається синонімією, а речення синонімічними.

4.    Речення нашого уроку – це здебільшого уривки колискових пісень.
    -  А вам мами співали колискові?
    -  Ви пам'ятаєте їх?
                            
Гарними ростуть дітки, добрими, ніжними, розумними, вважають українці,
коли мами співають колискових пісень.
Складіть і запишіть про це висловлювання ( 3-4 речення ), щоб було складним.

Отже, складне речення – це …
У складному реченні між частинами ставимо … (кому)

А чи допомагав вам працювати котик? 
Яким ви його запам’ятаєте?

 Я вам дякую за урок.
 Пам'ятайте, що почути душу колискової може лише той, хто вміє слухати.
Саме з маминої пісні починається людина, її життя. Хай щастить вам, діти, у
житті, а котик з колискової оберігає ваш спокій.

5. Твір-мініатюра " Моя колисанка" з використанням складних речень ( 5 - 6 речень) 


Немає коментарів:

Дописати коментар