вівторок, 14 квітня 2020 р.

15.04.2020.

5 - А клас.

Українська мова .

Тема: Складне речення з сполучниковим                                                і безсполучниковим зв'язком.             

Тренувальні вправи.



        Проблемне питання  ( усно)
         – Прочитайте  історію, яка сталася  з хлопчиком.

         Катруся з батьками поїхала в ліс збирати гриби, а Петрик залишився вдома. Він прибрав у квартирі, подивився телевізор і підійшов до письмового столу. На столі лежав Катрусин зошит з української мови. Хлопчик розгорнув його і став читати, що написала Катруся.
  1. Цвітуть синьоокі волошки в золотому житі, і на луках над смарагдовими травами променіють маки.
  2. У прикритих від сонця вологих місцях тихо коливаються білі конвалії і випромінюють свій тонкий аромат.
– О, помилка! Катруся пропустила кому в останньому реченні, – подумав
Петрик. – Треба виправити.
      Він узяв ручку… і задувався: «А може, тут коми й не треба?»
        – Як ви вважаєте, яких знань хлопцю не вистачає?
        – Я сподіваюся, що вже наприкінці цього уроку ми допоможемо Петрику вирішити цю проблему.

           Словникова робота ( усно).

        – Поясніть мені, будь ласка, значення слова смарагдовий.
        – До чого звертається людина, коли їй треба з'ясувати лексичне значення слова, або знайти, як це слово пишеться? (До словника)
      
        Смарагдовий – 1) яскраво-зеленого кольору;
                                  2) виготовлений зі смарагду (ізумруду)
       – У якому значенні вжито слово смарагдовий у цьому реченні? Як називаються прикметники, вжиті в переносному значенні? 
      

         Актуалізація опорних знань.

       – Але перед тим, як допомогти Петрику, нам і самим слід повторити теоретичний матеріал. Для цього ми проведемо мовний диктант. 
Запишіть до зошита лише відповіді на запитання.

  1. Що становить граматичну основу речення?
  2. Який член речення відповідає на питання хто? що?
  3. Який член речення відповідає на питання що робить? 
  4. Який член речення означає предмет, про який йдеться в реченні?
  5. Який член речення означає, що говориться про підмет?
  6. Як називається речення, яке має одну граматичну основу?
  7. Як називається речення, в якому лише один головний член?
  8. Як називається речення, в якому є підмет і присудок?
  9. Як називається речення, яке має дві або більше граматичних основ?
10. Який знак зазвичай ставиться між частинами складного речення?
11. Як називається складне речення, частини якого пов'язані між собою   
      за допомогою сполучників і інтонації?
12. Як називається складне речення, частини якого пов'язані лише за допомогою інтонації?

 Перевірте себе за підручником.

      Робота над текстом. 

           Прочитайте текст
        – Визначте стиль мовлення цього тексту?
        – До якого типу мовлення він належить?
        – Дайте заголовок тексту. 
З чим співвідноситься ваш заголовок, з темою чи головною думкою тексту?
        – Яка ж головна думка цього тексту? (Ліс, природа дає людині красу, натхнення і радість)
***
       Пішов маленький Хлопчик до лісу. Дорогою він побачив, що з лісу повертається дід. Старий був зморений, але радісно посміхався.
       – Чого ви радієте, Дідусю? – запитав Хлопчик. – Мабуть, у лісі є щось дуже хороше?
      – Так, Хлопчику, у лісі є Краса, Натхнення, Радість і Таємниця. Я їх побачив, і мені захотілося жити ще довго-довго.


        Завдання до тексту.

1.  Виписати з тексту прості речення з однорідними членами і підкреслити в них граматичні основи. Що поєднують сполучники в простому реченні?
2. Виписати з тексту складні речення і підкреслити граматичні основи. Що поєднують сполучники в складному реченні? 

        Поетична хвилинка.

        Прочитайте віршик про сполучники. 
Яку роль виконує ця службова частина мови?

                         В королівському палаці у тяжкій щоденній праці
                         Дивні мешканці живуть, їх сполучниками звуть.
                         Слова й речення єднають, майже не відпочивають.
                         От наймення цих служак: а, але, або, однак,
                         Щоб, тому що, і, проте, чи, оскільки, бо, затее,
                         Як, немов, який, неначе, буцім, та, коли, одначе.
    Лінгвістична задача.




  – У цій рамці зашифроване слово. А щоб розшифрувати його, подані нижче речення запишіть в такій послідовності:

  1. Просте речення з однорідними членами;
  2. Складне речення зі сполучниковим зв'язком;
  3. Складне речення з безсполучниковим зв'язком.
       Розставте і усно поясніть розділові знаки в реченнях.
  1. Іван-чай і любисток дівчата вплітали у волосся і росло воно довге та пишне.
  2. Сині фіалки нагадують очі вони викликають у людській уяві приємні враження.
  3. Люди заварювали липу і пили її відвар при застуді.
  – Підкресліть перші букви кожного речення . Яке слово було зашифроване? 

 Подумайте:
  – Про які властивості деяких рослин йдеться у реченні?
  – Як називаються рослини, які здавна люди використовували в медицині?
  – Як же правильно поставити наголос у слові: лікарські чи лікарські?
  – До чого треба звернутися по допомогу? (До словника)
  – Давайте ж почитаємо, що написано у словнику.
Лікарський – який стосується лікаря або пов'язаний з лікуванням 
                     ікарська порада, лікарська дільниця)

Лікарський – який має лікувальні властивості (лікарські грязі) 
       – Так як же правильно сказати: лікарські рослини чи лікарські?
       – Як на вашу думку, чому люди кажуть: «Ліс – це зелена аптека»?



 Складанням діалогу.

       – Давайте з вами згадаємо літо. 


Подивіться на  фото.
 Уявіть ситуацію, що ви разом з друзями і батьками відпочиваєте на природі. 
Складіть діалог про правила перебування в лісі, використовуючи прості і складні речення.



 Складання речень за схемами.

       – Перед вами схеми речень. Складіть і запишіть  речення про природу за поданими схемами.
 
 1. , і .               
 2.  .
 
 3. , щоб  .        
 4.   , , .

Підсумок ( усно).

       – Молодці, ви плідно попрацювали, А тепер давайте допоможемо нашому Петрику вирішити проблему. Подивіться ще раз уважно на речення, які написала Катруся . Чи треба ставити кому в другому реченні? 
  
         То ж які речення називаються складними?
       – Які розділові знаки ставляться між частинами складного речення?
       – Як зрозуміти, де просте речення з однорідними членами, а де складне?
      


       

Немає коментарів:

Дописати коментар