вівторок, 14 квітня 2020 р.

15.04.2020.

7 - Б клас.

Українська мова.

Тема:  НЕ- та НІ- в прислівниках



І. Робота з текстом

        З давніх-давен через село Медвин незмінно пролягає лебединий шлях. Недарма, коли запахне відталою землею і березовим соком, птиці, розколихуючи м'яку сонячну основу, приносять  на святкових крилах вологе, іще з волохатим туманцем, тепло. Іноді лебеді падали недалеко від села на прибутну воду, близько підпускали до себе дітвору і дорослих. Потім птиця, струшуючи живі краплинки, розгонисто піднімалася вгору, а людина, роняючи піт, хилилася в роботі до землі. Проте і їй ще довго-довго ввижались оті перемиті віщуни тепла, що на крилах приносять весну і з нею відгомін неясних надій.
        У таку пору дівчата-підлітки виводили веснянки. А в небі незмінно тягнулись на північ журавлі і лебеді, зрідка гублячи на землю своє притерте в дорозі пір’я.
         1. Прочитайте текст.
         2. Доберіть заголовок.
         3. Визначте тему та головну думку тексту.
4.     До якої частини мови належать виділені слова?
5. Випишіть речення, у яких є дієприслівниковий зворот, підкресліть головні та другорядні члени речення.
6.       Запишіть і розберіть виділені слова за будовою.

        Як ви бачите, всі виділені прислівники містять префікс НЕ
Тобто, прислівник не є виключенням і орфограма «Не з прислівниками» є актуальною і для цієї частини мови. Для того, щоб визначити основні правила написання Не з прислівниками проведемо інтерактивну гру «Мозковий штурм»
      
  ІІ.  Інтерактивна гра «Мозковий штурм»
 Вам потрібно:

        1. Згадати основні правила написання НЕ- зі словами разом, окремо.
        2. Які випадки написання найлегші, не викликають розмірковувань, в них не допускаються помилки? (не з дієсловами пишеться окремо, якщо слово без не не вживається, то пишеться разом, не з числівниками пишеться окремо). 
3. А які випадки викликають найбільші труднощі, спричиняють до розмірковувань, і здебільшого в них допускаються помилки? (слово немає, не з дієприкметниками, з прикметниками, прислівниками).

       
А тепер розглянемо таблицю 

Не  з прислівниками пишемо
Разом
Окремо
1.     Якщо без не не вживається: невдовзі, невідв'язно, невпинно, ненароком.
1.Якщо в реченні є протиставлення: Криві дрова горять не гірше, а краще від рівних.
2.     Якщо прислівник має префікс -недо-: недоторканно, недолуго.
2. Якщо не заперечує, відхиляє щось: не вчора, не вдруге.
3.     Якщо не з прислівником виражає одне поняття і його можна замінити синонімом без не: недобре (погано), недешево (дорого).
3.Якщо  прислівник в реченні є присудком: Мені в житті до всього не байдуже.
4.     Якщо прислівник утворений від прикметника з наголошеним суфіксом -анн-, -янн- або -енн-: несказанно, незрівнянно.


Ні з прислівниками пишемо
Разом
Окремо
1.     З заперечними прислівниками: ніде, нізвідки, нітрохи.
1.У фразеологічних зворотах ні здебільшого виступає часткою: ні вперед, ні назад; ні сюди, ні туди.

ІІІ. Виконання вправ на закріплення.

1.    Прочитати речення. Виписати виділені слова, дібрати до них синоніми. Пояснити написання НЕ з прислівниками.

Серед скель і долин бачив чистих джерел я немало. 
 Скоро казку повідати, та нескоро путь верстати. 
Самій недовго збитися з путі, та трудно з неї збитись у гурті. 
 Живописець вмілою рукою у годину теплу і ясну переніс на аркуші весну із недавно скреслою рікою. 
 Вечір м'яко й нечутно вимикає опуклу люстру сонця. 

 2. Прочитати речення. 
Виписати прислівники, які без НЕ не вживаються.

 Стрічалися ми рідко, ненароком. 
Дзвін був невимовно ласкавий. 
 Щось і вдома, й на роботі справ невперевід. 
Незабаром музеї можуть стати музейною рідкістю. 
Нестерпно до крику, коли ти бездарний.
 Нестерпніше, тяжче, коли ти з талантом. 
Самохідним комбайном зберемо врожай негайно. 

 3. Переписати речення, підкреслити в кожному члени речення. 
Якими членами речення є прислівники? 
Пояснити написання прислівників з НЕ.
Без солі – не смачно. Без хліба – не ситно. Дурному не скучно й самому.

4. Переписати, знімаючи риску
Позначити в словах орфограму «Не, НІ з прислівниками». 
Виділені слова розібрати за будовою.


Грамоти вчиться - не/одмінно знадобиться. Лінощі йдуть попереду, бідність – не/відступно за ними. То снідаю, то обідаю, а погуляти ні/коли.Лінощі не/швидко йдуть, злидні їх наздоженуть. Що поспішно, те не/доладно.Із золотом, як з вогнем, тепло й не/безпечно. Не/тяжко псові в зуби дати, тяжко з зубів виривати. Комусь ні/яково, а йому однаково. Мені сьогодні не/краще, а гірше. Добрий приклад і повторити не/соромно. Смирне щеня, та не/надовго. То не/складно, що не/ладно. Ні/сюди, ні/туди, ні саньми,ні колесами.

Немає коментарів:

Дописати коментар